
О.М. Кизименко, учитель української мови
та літератури, ЗОШ № 142, м. Харків
Урок-дослідження у 8 класі
В. Чемерис «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» – гумористична повість про життя і пригоди школярів.
Мета: ознайомити учнів зі змістом та історією написання повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса; формувати вміння цілісного ідейно-художнього аналізу епічного твору; аналізувати художні образи; розвивати інтелектуальні здібності, багатство й образність мислення, пам’ять, увагу, уяву, мовлення, навички аналізу й синтезу прочитаного, самостійного добору інформації, презентації в цікавій формі; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці; розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності учнів, критичне мислення, вміння оцінювати людські вчинки; виховувати культуру спілкування, почуття гумору, прагнення до щирості почуттів, сприяти естетичному вихованню учнів, формуванню творчої, працелюбної особистості.
Форма уроку: урок-дослідження.
Обладнання: текст твору «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса, ілюстрації до нього, підручники, портрет письменника, презентації учнів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності (на дошці записано тему й епіграф уроку)
Справжнє втілення українських рис – Валентин Чемерис.
Петро Осадчук
Українську гумористику вже без його імені не уявити.
Павло Глазовий
- Робота з епіграфами.
- Перевірка домашнього завдання.
Літературний диктант
1. Яке прізвисько було у Федька? (Жучок)
- Ким працювала сестра Котигорошка? (Бібліотекарем)
- Як запропонував освідчитися Вітьці – Галі, Федько? (Серенада)
- Де взяв сомбреро Федько? (На опудалі діда Свирида)
- Для кого співав серенаду Вітька? (Для баби Хіврі)
- Ким під час канікул працю-вала Галя? (Листоношею)
- Що пообіцяла купити Федьку Галя, за зізнання, кого кохає Вітька? (Халву) 7. Чому Юрко пішов в секунданти до Петра Білого? (Бо винен був 15 коп.)
- Яку репліку постійно повторював Причепа? (На даному етапі)
- Кличка бугая, який змусив Причепу видряпатися на телефонний стовп. (Кордебалет)
- Чий тин загорівся? (Пріськи Деркач)
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Слово учителя
Сьогодні ми будемо говорити про твір «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» відомого українського письменника-гумориста Валентина Чемериса. Наш урок не зовсім звичайний, це – урок-дослідження. Для того, щоб розглянути тему уроку повніше, творчі групи повинні були провести дослідницьку роботу згідно з попередніми завданнями:
- Дослідження історії написання і назви повісті.
- Дослідження жанру твору.
- Дослідження сюжету повісті.
- Дослідження композиції повісті.
- Дослідження проблематики повісті.
- Дослідження образів повісті.
Протягом уроку ви будете оцінювати роботу груп і виставляти оцінки. Будьте уважні! Ви маєте змогу дещо занотовувати, усі питання можете поставити після закінчення доповідей.
ІІІ. Захист творчих проектів
Виступ І творчої групи «Дослідження історії написання і назви повісті».
Свій творчий шлях Валентин Чемерис розпочав як сатирик-гуморист. Видав 18 веселих збірок: гуморески, пародії, веселі повісті. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» є одним із ранніх творів митця. Повість автор написав українською, але вона була надрукована спочатку в перекладі на російську в Москві, коли В. Чемерис закінчував навчатися в Літературному інституті. Твір мав великий успіх, а в 1975 р. його надрукували в німецькому журналі під назвою «Зиґзаґи дивного кохання». У 1978 році повість надрукована у збірці «На порядку денному: весела повість, гуморески» (Київ, видавництво «Дніпро»). Потім перевидавалася у 2015 році (видавництво «Портфель»), а також у 2018 (видавництво «Апріорі»).
Назва твору є символічною. Головні персонажі – Вітька Горобець і Галя Козачок. Повість починається з розповіді про те, що 25 липня 1964 року у селі Великі Чаплі Вітька та Петро Білий будуть стрілятися на дуелі за дівчину – Галю. Дружба і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення – все це лягло у основу твору.
Виступ ІІІ творчої групи «Дослідження жанру твору».
«Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» – автобіографічна гумористична повість.
Повість – епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, невеликою кількістю персонажів і за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.
Автобіографічний твір – це твір, у якому автор наближається до опису свого реального життя, використовує певні епізоди, що мали місце в його житті.
Гумор – художній прийом, заснований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді.
Оповідання – невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу(ів).
«Вітька + Галя…» – це гумористичний твір про пригоди 14-річних друзів Віті Горобця, Федька Котигорошка і Галі Козачок – мешканців села Великі Чаплі. Він автобіографічний, тому що автор розповів про своє перше кохання, а Вітя Горобець – це він, Валентин Чемерис, бо в дитинстві його часто називали «Вально» або «Вітько». Імен друзів письменник теж не змінював: Федько і Галя Козачок реальні особи, з яких він писав своїх персонажів.
Твір складається з двох частин: перша називається «Дуель», друга – «Голуба куниця». За жанром кожна з них – це оповідання, тому що сюжет однолінійний, події відбуваються протягом короткого проміжку часу, діє невелика кількість персонажів. Тому слово «повість» у заголовку потрібно розуміти як синонім до слова «розповідь», а не як визначення жанру твору.
Виступ VІ творчої групи «Дослідження сюжету повісті».
Тема: гумористична розповідь про життя і пригоди школярів із села Великі Чаплі (дружбу і перше кохання, вірність і перший поцілунок, дуель і перше побачення).
Ідея: поетизація першого почуття, виховання культури спілкування підлітків, підготовка їх до реалій життя.
У розділі «Дуель» автор майстерно розташовує елементи сюжету. Події починаються надвечір 24 липня 1964 року, а завершуються наступного дня, 25 липня, хоч насправді охоплюють значно триваліший проміжок часу. Автор починає з епізоду, найближчого до кульмінації: наступного дня головний персонаж Вітька Горобець битиметься на дуелі. З ким? Чому? Навіщо у XX ст. з’ясовувати стосунки в такій застарілій формі? Ці та інші питання відразу виникають у читача і спрямовують його увагу на пошук відповідей. І поки сам дуелянт спить, В. Чемерис, як у кіно, починає «відмотувати» назад стрічку подій, щоб пояснити причини дуелі. І тільки після того, як вони з’ясовані, події починають розгортатися послідовно без часових «розривів».
У творі автор майстерно використовує позасюжетні елементи як додаткові засоби впливу на читача (інтригуючий заголовок, епіграф, авторські відступи, портрети персонажів, лист із редакції тощо). Переповідає історію кохання у творі оповідач. Складається враження, що це дорослий чоловік, який уже пережив перші почуття, тому часто йому хочеться втрутитись у перебіг подій і щось порадити Віті чи застерегти його від хибних кроків. Оповідач дотепний та іронічний, але ставиться до своїх персонажів доброзичливо й зі співчуттям. Майстерно зображуючи комічні ситуації, автор використовує цілий арсенал прийомів: створює смішні та парадоксальні ситуації; поєднує в розповіді комічне й драматичне, високий і низький стилі; вживає відповідну лексику та гру слів; поєднує невідповідність стилю мовлення й обстановки, у якій це сказано; натякає або вибудовує ланцюжок думок, що викликають смішні асоціації; перераховує різнорідні предмети в одному ряду; використовує спеціальні риторичні фігури тощо.
Виступ V творчої групи «Дослідження композиції повісті».
Композиція: твір складається із двох частин, які у свою чергу поділяються на окремі розділи.
Експозиція: розповідь про дружбу в дитинстві Віті з Галею та їхні пригоди. Зав’язка: Вітя зізнається своєму другу Федькові у закоханості до Галі Козачок. Для нього самого це почуття стало несподіваним. Друзі вирішують, що Вітя має освідчитись дівчині у своїх почуттях.
Розвиток дії: друзі складають, а Вітя виконує серенаду для Галі; хлопці посилають свій «шедевр» – серенаду – до редакції районної газети з проханням надрукувати; хочуть роздобути в бабці зілля, яким причарують дівчину; Вітя йде на перше побачення та здійснює заради коханої «трудові подвиги»; утворюється «любовний трикутник».
Кульмінація: відкриває всі таємниці та відповідає на запитання, які виникли в читача на початку твору, – дуель, арешт Віті, зізнання Петра Білого, що він не кохає Галі;
Розв’язка: Галя при всіх виявляє свої почуття до Віті й робить його щасливим.
Виступ VІ творчої групи «Дослідження проблематики повісті».
У творі «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» В. Чемериса порушено проблеми:
- дружби (Вітька – Федько);
- першого кохання (Вітька – Галя);
- зради (Вітька – Петро);
- вірності;
- батьків і дітей;
- культури спілкування;
- уміння бачити прекрасне в буденності;
- необхідність навчання та розвитку творчих здібностей.
Дитячі проблеми в дорослому житті передані засобами гумору.
Виступ VІІ творчої групи «Дослідження образів повісті».
Вітька – головний персонаж твору, якому лише 14 років. У таком юному віці він уже закохався у свою односельчанку Галю. «Вітька – високий, худий, з рідким білявим чубчиком – не міг і хвилини спокійно всидіти на місці. Запальний і рвучкий». В образі цього хлопця поєднані такі риси, як рішучість, наполегливість та доброта. Вітька цілеспрямовано йде до своєї мети, віддано бореться за своє щастя. Окрім цього він є чудовим та вірним другом.
Федько Котигорошко – 12-річний друг Вітьки. Федько – «маленький товстий і флегматичний» хлопець, що мав прізвисько Жучок через свою смагляволицість. Він романтичний, бо запропонував Вітькові освідчитись Галі серенадою. Федько ще ніколи не закохувався, але був начитаною людиною. Він багато читав про кохання: «Федько вибирав книги на свій смак і ковтав їх десятками. Міг терпляче лежати на одному боці цілий день і ще терплячіше читати семисотсторінковий роман». Хлопець був хорошим другом, всіляко підтримував Вітьку у різних ситуаціях і завжди хотів бути поруч: «Тільки носа не вішай. Он дід Свирид каже, що двічі не вмирати, а раз – не минувати».
Галя – гарна та приваблива дівчина, «тоненька немов вирізьблена», «в неї гарні чорні очі-оченята, такі жваві, й такі привабливі, і такі бездонні, що прямо диво дивне». Недарма у неї закохався Вітька: «Ех, Вітько, Вітько, гаряча твоя голова!.. І треба ж було тобі отак відчайдушно закохатися у Гальку Козачок!». Галя – дівчина смілива та відважна, «в свисті Галька могла заткнути за пояс будь-якого чаплівського хлопця!». Улітку вона працює листоношею, щоб заробити собі грошей. Саме у цьому образі уособлюється ідеал української дівчини.
Петро Білий – боягуз, мамин синочок, ябеда, хвастун, брехун, «завжди прилизаний, напахчений одеколоном». Він боїться випробувань, намагається врятувати тільки себе.
Виступ VІІІ творчої групи «Сценічна історія повісті».
ІV. Рефлексія. Закріплення нових знань
- Зроблені плакати-схеми лідери груп закріплюють на дошці. Учням дається 5 хвилин на складання узагальнюючої таблиці «Що я знаю про повість «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» Валентина Чемериса».
- Скласти сенкан про дружбу, кохання (на вибір).
- «Я – автор». Написати листа до одного з персонажів повісті (Вітька, Галі, Федька, Грицька Причепи, Петра Білого).
- Підбиття підсумків
1) Вправа «Вільний мікрофон»
- Я сьогодні…
- Більш за все мені сьогодні запам’яталося…
- Найбільше мене вразило…
- Мені здається, що такі твори навчають нас…
- Повість Валентина Чемериса примусила мене замислитися над тим, що…
2) Оцінювання роботи учнів (учитель і учні оцінюють роботу кожної групи, відповідно виставляються оцінки за урок).
VІ. Домашнє завдання (на вибір)
- Придумати ще одну пригоду, яка трапилася з Вітькою та іншими персонажами твору.
– Створити буктрейлер повісті.
– Уявити зустріч друзів із повісті «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання» через 10 років та опишіть її. Пофантазувати, якими вони можуть стати.
Підсумкове слово учителя
Сьогодні ми познайомилися із твором В. Чемериса «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». Захоплююча та цікава історія про школярів, які шукають пригод завжди і всюди нікого не залишила байдужим. Гумористичність та невимушеність, динамічність та насиченість – головні ознаки повісті. Тут є все, що буде у вас, діти, в житті: міцна дружба, перша закоханість, життєві ситуації, з яких неодмінно потрібно знайти вихід. Цей твір навчає нас: для того, щоб стати щасливим, потрібно вміти дружити, по-справжньому любити, знайти собі заняття до душі, не впадати у відчай навіть у найскладніших ситуаціях.
Література
- Більчук М. Чемерис Валентин // Українські та зарубіжні письменники: розповіді про життя і творчість. — Тернопіль: Підручники і посібники, — 181 с.
- Надзельска І. Повісті Валентина Чемериса на уроках позакласного читання у 8 класі // Збірник наукових праць студентів, аспірантів і молодих вчених «Молода наука—2014»: у 7 т. — Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2014. — Т. 5. — С. 104—107.
- Романюк Р. Чемерис Валентин Лукич // Українська журналістика в іменах. — 2008. — № 15. — С. 307.
- Чемерис В. «Вітька + Галя, або Повість про перше кохання». — Львів: Апріорі, 2018. — 124 с.
- https://pilipyurik.com/maistry-humoru/173-2009-10-08-10-12-31
- https://uk.wikipedia.org/wiki/%
- https://4book.org/referaty/ukrayinska-literatura/vitka-plyus-galya-analiz-povisti
- https://dovidka.biz.ua/vitka-galya-analiz/
- http://portfel.at.ua/lib/ch/chemeris_vitka_galja_abo_povist_pro_pershe_kokhannja.pdf
- https://naurok.com.ua/urok-vitka-galya-abo-povist-pro-pershe-kohannya-56833.html
- https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-v-cemeris-vitkagala-abo-povist-pro-perse-kohanna-129587.html
- https://sites.google.com/site/cemerisvalentinnewiluy/valentin-cemeris-vitka-gala-abo-povist-pro-perse-kohanna
- https://narodna-osvita.com.ua/4346-veselki-tvorchost-valentina-chemerisa-chitati-onlayn.html
- https://docplayer.net/53594537-Vitka-galya-abo-povist-pro-pershe-kohannya.html
- http://www.apriori.lviv.ua/shop/dytiacha-literatura/vit-ka-hal-ka-abo-povist-pro-pershe-k
Автор: Кизименко Оксана Миколаївна