
Тема. Україна – єдина країна
Мета. Розширити знання учнів про Україну як незалежну державу; ознайомити з відомими містами, річками України;
розвивати розумові здібності учнів, пізнавальний інтерес до вивчення природи та історії рідного краю, традицій та культури українського народу;
виховувати громадянські й патріотичні почуття, любов до рідного краю та української мови.
Обладнання. Карта України, плакати з державними символами України, ілюстрації з краєвидами Києва, ілюстрації картин художника М.Рябініна, портрети Т.Г Шевченка, Лесі Українки, І.Франка, аудіозапис Гімну України, пісень про Харківщину та Україну, картки з завданнями, картки для роботи в групах.
Хід уроку
І. Організація класу.
- Привітання
Нумо, діти, підведіться!
Всі приємно посміхніться.
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок!
Із слова починається людина,
Із мови починається наш рід.
Вона ласкава, мамина, єдина –
Щебече соловейком на весь світ.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Діти, розташуйте букви у певному порядку і дізнаєтеся, про що піде мова на уроці. канУрїа (Україна)
ІІІ. Оголошення теми уроку.
Тема нашого уроку „Україна – єдина країна”. Кожна людина завжди з великою любов’ю і душевним трепетом згадує те місце, де промайнуло її босоноге дитинство у затишній батьківській оселі. Бо то родинне вогнище – маленька батьківщина кожної людини. У кожного з вас теж є своє родинне вогнище, є дім, в якому ви живете, де живуть ваші мама, тато, бабуся, дідусь, ваші братики і сестрички. А от коли скласти маленькі батьківщини кожного з вас, вийде велика держава – Україна. Ми українці, і живемо у квітучій і вільній Україні, яка є для кожного з нас Батьківщиною. А Вітчизна, як і мати, в кожного – одна. Тому треба її нам любити, берегти, охороняти.
1учень. Моя Батьківщина – велика країна.
Весь Всесвіт – для мене вона.
Найкраща у світі моя Україна.
У цілому світі одна.
2учень. Я тут народилась у добру годину,
Тут світ пізнавати учусь.
Люблю я всім серцем свою Україну!
І нею пишаюсь, горджусь.
3учень. Що краще у світі за рідну місцину?
Вкраїна, як ненька – одна.
Люблю я всім серцем свою Батьківщину,
Для мене – найкраща вона.
- 1. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
– Якими іншими словами можна замінити слово Україна?
Батьківщина Вітчизна край
рідна земля держава
єдина країна улюблений куточок
земля моїх батьків
- Робота з прислів’ям.
Розташуйте у певному порядку слова і складіть прислів’я. Поясніть його значення.
Мати, де, та, мила, народила, земля.
(Та земля мила, де мати народила.)
- Розповідь про Україну.
Я думаю, що для всіх вас край, в якому ви народилися і зараз живете є найріднішим, наймилішим, найпрекраснішим. І зоветься він Харківщиною. Харківщина є для кожного з вас Батьківщиною. (аудіозапис пісні
« Харківщина – Батьківщина»).
– Діти, а чи знаєте ви, що Харків був першою столицею України? Знайдіть його на карті України. (діти показують на карті)
Україна знаходиться у центрі Європи. Межує з Росією, Білоруссю, Польщею, Молдовою, Словаччиною, Угорщиною, Румунією. Крім українців, нашу землю заселяють люди інших національностей. Серед них є росіяни, білоруси, поляки, румуни, татари, молдавани та інші.
Україна – рідний край-
Поле, річка, синій гай.
Любо стежкою іти,
Тут живемо я і ти.
– А які моря є в Україні? Так, правильно, з півдня Україну омивають два моря: Чорне та Азовське.
Є 24 області (серед них і наша – Харківська)
– Діти, які найбільші міста України ви знаєте? (учні називають) Яке місто є столицею нашої Батьківщини? На честь кого названо це місто?(учні розповідають легенду про Київ) Так, Київ – древнє і славне місто. На Дніпрових кручах є Києво–Печерська лавра, Володимирський, Андріївський, Софіївський, Михайлівський золотоверхий собори, багато монастирів. (вчитель показує ілюстрації з краєвидами Києва) Православна віра в Україні існує вже понад тисячу років, а запровадив її та охрестив Київську Русь князь Володимир.
– Які найбільші ріки України ви знаєте? (Дніпро, Буг, Дністер, Десна). Знайдіть їх на карті.
Українська земля багата на мішані і листяні ліси, широкі степи, болота, родючі землі й чорноземи, багато чистих озер. Але найбільше багатство – це родючий чорнозем, на якому вирощують хліб, злакові та технічні культури, овочі та фрукти. Ще в Україні добувають різні корисні копалини: вугілля, газ, нафту, торф, золото, залізну руду, мармур – червоний і чорний. Є багато заводів, фабрик, підприємств.
Є заказники і заповідники, де природа знаходиться в незайманому вигляді, й там живуть вільно всі тварини – це: Асканія – Нова, Шацький заповідник, багато їх в Криму, на Закарпатті.
– Діти, а яка мова в Україні має статус державної? Так, український народ має милозвучну, солов’їну рідну українську мову. Вона має статус державної і є обов’язковою для вивчення. Адже кожна людина, яка проживає в Україні, повинна вміти розмовляти і добре знати українську державну мову.
Я звуки твої люблю,-
Неначе очі дитини-
О, мово чудова!
Хто любить її-
Той любить свою Україну.
- Вправа «Склади речення»
А тепер спробуйте об’єднати слова у речення.
Існувати, не, народ, мови, може, без.
(Народ не може існувати без мови.)
Україна славиться своєю культурою – весь світ знає український гопак, національні костюми, знаменитих на весь світ кобзарів, а також милозвучну і задушевну українську пісню. (грамзапис „ Ніч яка місячна…”)
- Казкова вікторина.
Батьківщина – це і казки, які приходять до нас із книжок, із давнини, із
розповідей бабусь та дідусів. Відгадайте, з яких казок ці рядки:
- «Чуємо, чуємо, – та не материн це голосок.» (Вовк і семеро козенят)
- « Мишка – шкряботушка, Жабка – скрекотушка. А ти хто?» (Рукавичка)
- «І давно ми не бачилися, голубчику. Давай на радощах поцілуємося.» (Лисичка та Їжак)
- «От Лисичка до глечика – голова не влазить!» (Лисичка та Журавель)
- «А хто молотитиме?» – спитав Півник. ( Колосок )
– Україна – це і такі письменники як Т.Г.Шевченко, Леся Українка, Олександр Довженко, Іван Франко, Олена Пчілка, твори яких відомі не тільки у нас на Україні, а й в усьому світі.
Зараз я хочу запропонувати вам послухати вірш, який написав мешканець нашого селища, В’ячеслав Рябінін, і називається він „ Пісня про Україну”. Пісня про Україну
Де квітучі гаї і степи неозорі,
Де замріяні верби у лузі стоять,
Де сягають до сонця сріблясті тополі
І пісні, мов лелеки, за обрій летять,
Де світанки віта працьовита родина,
У безмежне майбутнє стежина біжить,
Все це ти, моя рідна, свята Україно!
Православна земля, як тебе не любить!
Хай на долю твою впало лиха доволі, –
Не зломили тебе ні біда, ні нужда.
Не здолали, розбещені смаком сваволі,
Ні могутні царі, ні кривава орда.
Ти ніколи тиранам своїм не корилась,
Хоч зазнала за те катувань нелюдських,
Та в полоні страждань ти душею молилась
За хоробрість і мужність героїв своїх.
З волелюбством орлиним козацького роду
І снагою одвічних своїх берегинь
Гідно встояла ти на чеснотах народу
У безодні скорботних для тебе годин.
Підвелася з колін, духом праведним сильна,
Розірвавши кріпацькі кайдани століть,
І воістину стала між вільними вільна,
Як колись Кобзарю уявлялась ця мить!
Світлоносних традицій скарбнице глибока,
Вічне полум’я віри в долонях надій,
Хай буяє свободи весна ясноока
Відтепер в незалежній господі твоїй!
Україно моя, хай же розквіт жаданий
Давні мрії твої в сьогоденні знайдуть,
І до щастя лежить, мов рушник вишиваний,
У століттях ніким не затьмарена путь.
– Чудовий вірш! Знаєте, діти, а батько В’ячеслава Рябініна, Микола Рябінін, – відомий художник у нашому селищі. Він пише прекрасні картини з краєвидами нашого селища, нашого рідного краю. (вчитель показує ілюстрації картин М.Рябініна)
- Робота у групах.
А зараз попрацюємо в групах. Діти, спробуйте скласти вірш, переставляючи місцями рядки вірша.
- Ти наша рідненька! Україна наша мила,
Ми тебе так щиро любим ти наша рідненька!
Україно наша мила, Ми тебе так щиро любим
Хоч іще маленькі. Хоч іще маленькі.
- Вкраїнського роду. Всі ми діти українські
Українці – то є назва Вкраїнського роду.
Всі ми діти українські Українці – то є назва
Славного народу. Славного народу.
- Всіх нас в школі по – вкраїнські І як нам України
І як нам України Щиро не любити
Вчили говорити. Всіх нас в школі по – вкраїнські
Щиро не любити. Вчили говорити.
- Хлопці та дівчата . Ми є діти українські,
Красна і багата. Хлопці і дівчата.
Ми є діти українські, Рідний край наш – Україна,
Рідний край наш – Україна. Красна і багата.
- Рідний край будем любити. В мирі завжди будем жити,
Бо Вкраїна наша мати. Рідний край будем любити.
В мирі завжди будем жити, Українцям помагати,
Українцям помагати, Бо Вкраїна наша мати.
- Бесіда про народні та державні символи України.
Є в Україні власні традиції. Традиційно українські жінки вміли вишивати, прясти і шити. Тож вишивали матері в дорогу своїм синам сорочки і рушники, щоб доля була доброю, світлою, щоб поверталися діти додому. А чоловіки на Україні споконвіку займалися гончарством.
– Які рослини є символами України? (Верба – здоров’я, міць. Калина – краса, молодість. Барвінок – вічність.) Традиційно біля кожної хати є криниця, а біля неї – верба та калина, щоб чистою була вода. Мабуть, недарма кажуть: „ Без верби і калини – нема України”. (пісня „ Одна калина за вікном…”)
– Кожна держава має символи – це Прапор, Герб і Гімн – урочиста національна пісня. Які державні символи має Україна? Державний Прапор – синьо – жовтого кольору (синій колір – колір чистого мирного неба; жовтий колір – колір пшеничної ниви, колір хліба, зерна. Це і колір сонечка, без ласкавого проміння якого не дозрів би хліб). Державний Герб – тризуб, що символізує волю, до якої завжди прагнув народ, символ влади. Він зустрічається ще з часів Київської Русі, зокрема – на монетах київського князя Володимира Великого, який жив більше тисячі років тому. Отже, нашому Державному Гербу більше тисячі років. Державний Гімн – „ Ще не вмерла Україна”. (розглядають символи, слухають Гімн.)
Діти, ми живемо у чудовій країні, яка зветься Україна. Для нас вона –найкраща, найрідніша, мила і дорога серцю, бо своя.
1учень. Моя Батьківщина – це річка й долина,
це небо бездонне, поля і ліси,
Безмежні степи, море, сонце, стежина.
І море без меж чарівної краси.
2учень. Для мене усе тут – найкраще, єдине
і серденьку миле, чарівне, своє.
І думкою кожен в куточок свій лине,
Дорожче за край свій, ну, що в світі є?
3учень. Мені Україна за все наймиліша –
Це рідна Вітчизна, як мати, – одна!
Для кожного мила, ясна, найсвятіша,
Найкраща у цілому світі вона!
4учень. Тут мальви під вікнами й диво – калина,
В лугах незабудки… Пшеничні поля….
Найкраща у світі моя Україна,
Моя найсвітліша, чудова земля.
5учень. Тут навіть повітря найкраще у світі,
На квітах настояне і на меду.
І по – особливому сонечко світить,
Ну, де я у світі щось краще знайду?
6учень. Тут мова моя і співуча, й багата
Веселкою квітне, у небо летить.
І жарти веселі, і пісня крилата…
Ну, як, Україно, тебе не любить!
ІV. Підсумок уроку.
Ось і закінчується наш урок. Але те, про що ми сьогодні говорили, запам’ятайте на все життя. Бо немає нічого святішого і ріднішого на білому світі, ніж своя рідна сторона, мила Вітчизна, світла і дорога серцю кожного українця наша ненька Україна. Любіть, вивчайте, бережіть свій рідний край, свою Україну. Не забувайте, що ви – діти землі, що зветься Україна. Вона у нас – єдина!
Любіть Україну, як сонце, любіть,
Як вітер і трави, і води.
В годину щасливу і в радості мить,
Любіть у годину негоди!
Любіть Україну у сні й наяву
Вишневу свою Україну.
Красу її, вічно живу і нову
І мову її солов’їну.
А зараз давайте заспіваємо пісню про Україну.
(темп вальсу) Зацвітає калина, зеленіє ліщина,
Степом котиться диво луна.
Це моя Україна, це моя Батьківщина, \
Що, як тато і мама, одна! \ 2 рази.